Se mer av Infield-vägen till framgång...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Följ utvecklingen av IF32 - datalogger och kontrollutrustning för tuffa miljöer.

  • Fullt ut "Smartphone-anpassad"!
  • Uppbyggd runt kring STM32F207 - en kraftfull 32-bitars mikrocontroller
  • Fullt anpassad för mobil miljö
  • Extremt kompakt design
  • Inbyggt användarvänligt grafiskt interface
  • 8st analoga ingångar (4-20mA och/eller 0-3.3V)
  • Icke-flyktigt minne för parameter- och datalagring. Utbytbart massminne.
  • Uppgraderbar mjukvara - via ansluten enhet, uSD-kort eller modem.
  • Inbyggd diagnostik
  • Pålitligt kommunikationsinterface och protokoll
  • Flertalet applikationer färdiga
    • Kranstyrsystem
    • LMI (kranapplikation)
    • RCI (kranapplikation)
    • 2D realtids "rainflow"
    • Flerdimensionell TAL (Time at level)
    • TBM (Time based measurement)
    • LMI (Load Moment Indicator)
    • och mer...
  • Samtliga applikationsprogram vilar på ett beprövat och stabilt RTOS

Ovanstående produktbeskrivning är ett exempel på vår senaste kraftfulla plattform för mätning och
kontroll av mobil hydraulik. Förutom att vara robust och kompakt, är den flexibel och adaptiv till nästan varje behov - sannolikt även dina.
Våra programmerare är specialiserade på att implementera vårt och ditt "know how" i mjukvaran som avgör värdet av din produkt.
Vår hårdvara och operativsystemet är bara en plattform för dina idéers förverkligande och din möjlighet till förtjänst.

Följ länken och skicka ett mail som beskriver dina ideér, så återkommer vi till dig med ett erbjudande och detaljerad beskrivning.

Peter Åström, VD

Maila Infield Instrument för detaljer


Följ våra framsteg (och vissa motgångar..)

Vi ska försöka uppdatera denna del av vår hemsida kontinuerligt i syfte att beskriva den - som vi tycker - ganska spännande utvecklingen av vår nya hårdvaruplattform. I större företag i branchen är det en ständigt pågående verksamhet och troligen inget nytt, men i mindre sammanhang kan det vara intressant läsning. För vår egen del leder det förhoppningsvis till lite PR och kanske att ni eller någon bekant får anvädning av våra produkter.

Peter Åström.


Ny konstruktör anställd.

Hej.
Jag heter Richard Kihlmark och är ny på Infield sedan 1/11. Jag har 15 års erfarenhet av hårdvarunära elektronikutveckling, dels programmering av mikroprocessorer, men även implementering av periferienheter som t.ex. LCD, minnen, drivkretsar etc. Jag brinner verkligen för kombinationen hårdvara-programmering, och ser fram emot att "sätta tänderna" i Infields spännande produkter.

Jag har tidigare varit anställd på Nonin Medical AB som Testingenjör, vilket gör att jag har god kännedom om andra krävande tillämpningar. För egen del har jag de senaste åren utvecklat ett styrsystem för värme som jag hoppas ska slå marknaden med häpnad inom en inte allför avlägsen framtid.

Ser även fram emot att höra om dina behov.

Hälsningar, Richard.


April - 2013

Bytet från Atmel SAM7A3 till ST:s STM32F207 ser lovande ut så långt. Tack vare RTOS i basen ser "portningen" ut att gå bra. Även p g a att ST-processorn är mycket väldokumenterad, till skillnad mot Atmels i viss mån avsaknad av info. Även om vi fått igång alla periferienheter vi behöver i Atmel-processorn, var det krävande. ST:n är betydligt mer förutsägbar.

Vi har börjat testa tredje generationens prototypkort med SAM7A3 med "skarpa" insignaler och laster. Testningen fortskrider och vi lär oss en hel del om kretslösningen.

Vald H-brygga - TLE5205 eller 06 - t. ex., uppvisar en påtaglig känslighet för allt utanför ramarna. Ex. negativa "peakar" på strömförsörjning slår snabbt ut den och drar dessutom med sig processorn via kontrollsignalerna. Vi jobbar på ett "vattentätt" filter men får nog även komplettera med skydd på kontrollsignaler. Inga problem i teorin, men att klämma in det på ett redan välpackat kort är en annan sak.

//Peter


Augusti - 2013

De första prototypkorten för plattform med den nya 32bit ST-processor beställdes på semestern. Inte för att vädret inte tillät vanliga semesteraktiviteter, men det var för frestande att låta den sista "routningen" vänta. Som tur var hade även mönsterkortsleverantören - Macer Sweden (mycket bra service och kort) - annat för sig än att hänga på stranden.

Vy från ovansidan med anslutningar (skruvplintar och polskruvar)

Komponentbeställningen gick mindre bra då det visade sig att en av våra småserieleverantörer inte nödvändigtvis säljer det de har på hemsidan och tar order på... vilket krånglade till det med två typer av integrerade ESD-filter. Inte heller någon annan av våra vanliga leverantörer i Europa eller USA nedlåter sig till att ta hem färre än 4000 st åt gången, vilket blir lite väl många för i värsta fall några prototyper som kan ändras mer än en gång innan produktionsstart.

Jag återkommer efter att vi byggt några prototyper och påbörjat testning - förhoppningsvis enkluderande ESD-filter.

Hälsningar, Peter.


November - 2013

Testerna av de första ST-baserade korten har fortskridit. Lyckligtvis har proverna gått bättre än monteringen av de första korten. Bortsett från problemen att över huvud taget hitta komponenter, och då speciellt de integrerade ESD-filter jag specat in, visade sig aktuella filter vara riktigt jä-liga att montera. De är förvisso avseda för automatmontering och lödning, men det skadar inte om det går att manuellmontera prototyper.

Så långt har vi vår första applikation snurrande med fullvärdigt användargränssnitt. Ser otroligt snyggt och bra ut. Även paketswitchad kommunikation funkar bra - inga tappade paket. Ok, det är en störfri lab-miljö men protokollet var inte helt enkelt att implementera och avlusningen och debuggingen måste göras i två ändar av bussen.

Nästa steg är att inkludera ett RTOS i programvaran. Vi är inte alldeles frälsta än i RTOS:et men erfarenhetsmässigt brukar det vara bra med ett stabilt OS i botten när flera applikationer skall portas. Vi får återkomma till om det var värt besväret.

För att unvika alltför mycket julmat har jag planerat att sätta igång med nästa revision av plattformen. Naturligtvis skall vi bl. a. undvika sällsynta och svårmonterade integrerade filter denna gång och satsa på diskreta sådana. Även att backa till allmän komponentstorlek på 0603 i stället för nuvarande 0402. Ok, "gott om plats är det ont om", men det skadar inte att kunna se komponenterna med blotta ögat. Vi kommer även att dela på kortet i syfte att öka flexibiliteten för olika krav på användargränssnitt och yttre kommnikation, vilket kommer att frigöra en hel del plats på kortet.

Ha det.

//Peter


Ny programmerare på plats

Hej!
Mitt namn är Michael Rask och jag härstammar ifrån Hassela i norra Hällsingland. På Infield arbetar
jag sedan slutet av 2013 med utveckling av mjukvara.

Tidigare har jag studerat Högskoleingenjörsprogrammet i Elektronik & Datorteknik vid Umeå Universitet,
där stor del av utbildning inriktades mot inbyggda system, både med avseende på elektronikkonstruktion och utveckling av mjukvara. Mitt examensarbete gick ut på att konstruera ett system för trådlös styrning för hydrauldrivna maskiner där hårdvara/mjukvara togs fram för en sändare och mottagare.

När jag inte sysslar med elektronik så håller jag ofta på med musik, bland annat så spelar jag gitarr
i bandet "Tre Ögon i Bäcken" som firar 10 år nu till sommaren.

/Michael


 

Maj - 2014

Ok, jag kanske inte är en av de flitigaste "bloggarna" men förhoppningsvis en av de intressantare att följa. Sedan November har jag färdigställt 3:e generationens kort. Till mina montörers belåtenhet nöjde jag mig inte med att gå ett steg tillbaka i komponentstorlek - det blev 0805 i stället för 0402 och alla integrerade filter i knappt synliga kapslar har ersatts av diskreta komponenter. Ribban höjdes även med full anpassning för mobil miljö, vad beträffar bl. a. EMC, vilket innebar en hel del nya RFI-filter som krävde kortyta. Även det faktum att en och annan vrå i boxen är oskärmad, och därmed inte användbar, minskade den tillgängliga kortytan. En Japansk tunnelbaneinpackare skulle vara imponerad

Vi har även haft praktikanter från den lokala grundskolans åk8 under läsåret till hjälp. De har provat på de flesta moment ett litet företag kan medföra - allt från elektronik- och mekanik-CAD till inköp och marknadsföring. Vi har på ett strukturerat och planerat sätt genomfört praktiken och jag tror att det har varit så lärorikt en prao kan bli. Praktiken avslutades med en "minimässa" på deras skola med många företag från bygden som deltog. Vi tog chansen att lansera vår nya plattform för "timmerkransapplikation" med hjälp av våra praktikanter som fick planera och till stor del genomföra mässan.

Systemet vi visade byggde på 2:a-generationens boxar - huvudbox och slav - samt ett nyligen utvecklat Blue tooth-modem som interface mot en ordinär smartphone. Vad jag vet är vi först ut med ett fungerande fjärrstyrningssystem med en smartphone som kompletterande manöverdon. Naturligtvis har vi ett brett sortiment av joysticks för normal körning, men att kunna köra stödben, lägga kranen till rätta efter bidning av lasten, etc., är riktigt trevligt att kunna erbjuda.

På bilden syns vår nya programmerare - Mikael Rask - under förberedelserna inför mässan. Bakom honom, på platt-TV:n visas telefonbilden simultant - notera "linjärspakarna". Två olika joysticks för jämförande manövrering syns på piedestalen. På separataggregatet syns slavboxen.

Det nya systemet väckte viss uppmärksamhet, även om kretsen besökare saknade koppling till både vår bransch och timmerkranar i allmänhet. Vi trodde att en ny elektronisk produkt, helt utvecklad i vår lilla by, skulle föranleda en rad eller två i den lokala pressen med närvarande journalist, men icke... Vi får satsa på ett band med tillhörande dansare till nästa år. Rykande färska "hi tech-produkter" verkar inte räcka.

Betydligt mer uppmuntrande att se våra unga praktikanter som stolt visar sitt och vårt resultat. På bilden provad de själva att spaka systemet för första gången. Som vanligt i mässammanhang var allt klart i sista stund.

Trevlig sommar!


Augusti - 2014

Per-Anders Dahlqvist blir ny marknadsansvarig. Per-Anders och jag jobbade under ett antal år samtidigt på Hiab AB och det är mycket glädjande att han kan ta sig an att förbättra vår marknadsföring. Jag brukar säga att vi är mycket duktiga på tekniken, men rätt usla på PR. Han har m a o en tuff, men förhoppningsvis tacksam, uppgift framför sig. Tuff p g a att mycket är ogjort och behöver förbättras, men tacksam för att en bra produkt...

Jag skall låta P-A skriva en presentation och även återkomma med en stilig "selfie".


Oktober - 2014

"Milleniumets" bästa sommar har passerat och hösten är här. Några flingor har redan fallit men de blev kortlivade.

Direkt efter semestern påbörjades CAD-ningen av 3:e generationens hårdvara och de nya mönsterkorten fanns hemma redan i september. För någon vecka sedan skickades komplett uppsättning komponenter till vår leverantör av ytmonterade lösningar i större serier, trots att vi brukar bygga prototyper och småserier själva. Den här gången ville vi dock ha synpunkter av den tilltänkta tillverkaren innan vi drar igång arbetet med 4:e generationens hårdvara. Vi börjar se "målsnöret".

Programmeringsarbetet har även det gått bra. Två applikationer har utvecklats paralellt - en stationär lösning och den andra är ett komplett styr- och säkerhetssystem för kranar. Troligen blir den stationära först att lanseras, tätt följt av styrsystem för "off road". Under tiden kommer omfattande provning att påbörjas för styr- och säkerhetssystem för lastbilskranar. Det första fältprovet för "off road" skall påbörjas inom de närmaste veckorna.

Förövrigt har vi påbörjat den mödosamma uppgiften att marknadsföra oss bättre. Vår nya ansvarige på marknadssidan - Per-Anders - har inte vilat, utan tvärtom kommit med flera nya intressanta kontakter. Mycket bra att få in presumtiva kunders synpunkter innan alltför mycket av provningen är avklarad. När provningen börjar bli klar ändrar vi ogärna på hårdvaran.


Juni - 2015

Det var ett tag sedan... Jag får ursäkta mig med att vi haft fullt upp med att utveckla nya spännande produkter som vi hoppas kunna lansera inom kort. Flera nya unika lösningar för vår marknad. På tal om marknad så har vi tagit in en ny marknadschef - Per-Anders Dahlqvist - som tillsammans med mig kommer att fokusera på att lansera vår nya plattform för följande applikationer:

  • styr- och säkerhetssystem för fordonsburna timmerkranar;
  • säkerhetssystem för styckegodskranar.

I våras skeppade vi det första säkerhetssystemet för timmerkransekipage baserat på vår nya plattform. Några "basicfunktioner" förstås som är ett krav i gällande stanndard - EN12999 - men även några unika lösningar som tillfogar kundnytta i det vardagliga arbetet med kranen.

Arbetet med styrsystemen fortgår med nya fältprov inplanerade för de senaste uppdateringarna av hårdvaran. Bl. a. har vi tagit fram ett halt nytt manöverdon som inte liknar något annat ni hittar på marknaden - än. Snabbskiftning mellan 24 olika hydrauliska funktioner, omedelbar uppdatering av funktioner och spakriktningar, några enkla men värdefulla unika lösningar - typ inga batteribyten, integrerat personlarm, etc.

På tal om personlarm hade vi för avsikt att patentera vår smarta aktivering av det men hittade en liknande lösning i en annan branch och "skippade" det. Senare fick jag se att ett företag i södra Sverige fick ett innovationspris för sitt påtagligt snarlika larm med identisk aktivering av larmet... Svårt att säga vem som var först i Sverige men jag skulle vilja sätta en slant på att "jänkarna" var före oss. Vi nöjer oss i vilket fall med att erbjuda det till våra system utan vare sig patent eller innovationspris. Det är som vanligt med smarta lösningar på svåra problem - det finns alltid någon som funderar på samma sak.

//Peter


September - 2015

Stora och glädjande nyheter! Sedan en tid tillbaka har vi mer än ett mycket väl fungerande fältprov ute med vår nya plattform i styrsystemsapplikation - fullt ut smartphonekontrollerat. Naturligtvis finns sedvanliga proffsspakar från Sakae/Caldaro i hytt som huvudsakligt alternativ men som vi beräknat mycket bekvämt för provvärdarna att kunna ta upp telefonen och köra stödben, lägga kran tillrätta efter bindning, etc. Vi avser inom kort att komplettera fältproven med vårt nya, helt egenutvecklade, manöverdon med fullvärdiga 3-propspakar.

Jag avser även att lägga upp film på lämpligt medium inom kort för att låte er bilda er en egen uppfattning.


Augusti - 2016

Ok - nu har jag verkligen försummat er igen. Å andra sidan har vi jobbat stenhårt för att göra vårt styrsystem baserat på IF32-plattformen, i traktordragen skogsvagnsapplikation, till det säkraste och mest produktiva som skådats. "Säkert" med avseende på både användarens och omgivningens säkerhet. Något som slagit oss är att branchen saknar harmoniserad standard för bl. a. säkerhet. Vi har därför satt standarden åt branchen med bl. a. varning/spärr för ej ansatta stödben, spärr för ej indragna stödben vid transport, spärr för oparkerad kran under transport, mycket lättaktiverat och användarvänligt personlarm, mm.

"Produktiviteten" med avseende på vårt samarbete med Olsbergs hydraulik - världens ledande tillverkare av "high end" hydraulik - vars mindre venti vi anpassat för ändamålet. Tillsammans med vårt styrsystem, som förmodligen har den snabbaste överföringshastigheten på marknaden, möjliggörs direkt respons vid krankörning. För kranföraren skall kranen kännas som en förlängning av honom själv. Vi kommer även med automatisk vagnsstyrbning inom kort - en spärr vi vill undvika är den som brukar finnas i nacken på traktorföraren efter en dag med traktor och vagn i skogen...

Nästan allt kommer att lanseras på Mittiamässan den 26-27/8-16. Kom och besök oss i monter B06 och provkör en telefonstyrd kran för första gången.


Augusti - 2016, efter Mittia-mässan

Äntligen - mässan är avklarad. Vi kunde ha haft mer tur med vädret men bortsett från det mycket lyckat. Vi jobbade hårt och till vår glädje vågade många intresserade sig ut och besökte oss.

Vi visade en och annan spännande nyhet:

  • den första smartphone-styrda kranen;
  • ett personalarm för ensamarbetande kranförare;
  • påminnelse om att använda stödbenen - innan kranen kan användas;
  • spärr mot att rulla iväg med ekipaget utan att dra upp stödbenen och parkera kranen;
  • och en del mer.

Nedan ser ni att axplock av bilder från mässan:

 

"Line up" - våra ovärderliga medarbetare.


Micke, Stefan och jag.

Vårt ekipage "in action". Två av våra besökare, varav en med manöverdonet.